An Empty Vessel Makes a Loud Noise
סְתָם גּוֹי, אִי אִיתָא דְּאוֹגַר — מִיפְעָא פָּעֵי.
The Gemara answers: This is not so, as a typical gentile, if he had rented out his domain, he would chatter about it, and everyone would know. If he has not talked about it, everyone will assume that he did not rent out his domain.
This is an unusual statement, made about 3 times in shas. How is this principle used amongst other meforshim and commentaries?
שם משמואל חנוכה נ׳
והנה בחג הסוכות אחר שישראל יוצאין זכאין ונרצין מימי ר"ה ויוהכ"פ צריכין לתקן גם עולם העשי' ע"כ נמסר לישראל הרבה מצות מעשיות סוכה ולולב וקרבנות כ"כ מרובין עד שבשבעים פרים שהם מקריבים מתקנין נמי בצד מה את שבעים שרי האומות:
ולפי האמור יובן שבשמ"ע שרומז לימות המשיח כדאיתא בספה"ק אין אז מצות מעשיות, לא סוכה ולא לולב ולא קרבנות מרובין אלא פר אחד איל אחד וגו', והוא מעין מ"ש בענין מצות בטילות לעת"ל, וע"כ בכל יום מימי הסוכות שמתקרבין לשמ"ע, והימים מתעלים והולכים, ובכל יום נכנסין בו חסדים מקיפין ופנימים יותר ויותר כידוע בכוונות, ע"כ הפרים שהם כנגד האומות מתמעטים והולכים לעומת שעולם העשי' מתקרב בכל יום יותר להפנימית והוא רמז שבפנימית אין נזקקים כ"כ למצות מעשיות:
ולפי האמור יש לפרש דברי זוה"ק הנ"ל דאנן לא יהבינן אלא בחדוותא ובטוב ליבא לתקן את עולם העשי' אחר שיצאנו שמחים וזכאין בדין, וידוע דאומה"ע הם חיצונים ואין בהם ענין פנימי כלל וכבש"ס עירכין סתם גוי מיפעא פעי, ובמה שמתקנים את עולם העשי' נמשך גם להם ברכה, אבל אנן אינן מתכוונין להם אלא מחמת חדוות הלב ורעותא דליבא לתקן את עולם העשי', וזה אתהפיך להם גומרין מלהטן שהרי הם אינם נמשכים רק אחר החיצוניות והחיצוניות הרי מתקרב להפנימית ומשום הכי מתמעט יום אחר יום טובא דלהון:
Shem Mishmuel is saying that the secular non-Jewish spirit represents externality without depth. This is why the Gemara states that a gentile cannot keep secrets in the same manner as the Jew. The externality is also represented by the dramatic activities of Succos, the inordinate numbers of sacrifices (70 Bulls) and all the other mitzvos represent an external repair of the world following the high holidays, that is the 70 nations of the world. However the final day, Shemini Azereth, has a single bull sacrifice, and no “noise“ with any other rituals. No Lulav, no esrog, no Succah. This is because it represents the quiet internalization and space of the inner world of the Jew, and why Shemini Azereth is a special yom Tov just for the intimate relationship of the Jews and G-d.
This is reminiscent of the Talmudic adage (Bava Metzia 85b):
אמר עולא היינו דאמרי אינשי אסתירא בלגינא קיש קיש קריא
Ulla said: This explains the adage that people say: A small coin in an empty barrel calls: Kish, kish, i.e., it rattles loudly, whereas a coin in a barrel full of coins is not heard.
It is important to meditate on the power of external and dramatic actions, but it must be complemented by deep contemplative inner work.
We also can consider the way this relates to other intimate relationships such as husband and wife. At times, we need activities, grand gestures, celebrations etc, but at other times, we can have quiet intimacy with nothing going on but two people seeing each other, in heart and mind.
for Video Shiur click here to listen: Psychology of the DAF Eruvin 75
Translation Courtesy of Sefaria
Translations Courtesy of Sefaria, except when, sometimes, I disagree with the translation
Do you like what you see? Please subscribe and also forward any articles you enjoy to your friends, (enemies too, why not?)