×‘×¢× ×™×Ÿ סוד ×”×›×¨×•×‘×™× ×•×¡×•×“ הזיווג
שמחה פוירמן
718 793 1376
simchafeuerman@gmail.com
כתוב בעשרת הדברות (שמות ×›:ד): ×´×œÖ¹Ö£Ö½× ×ªÖ½Ö·×¢Ö²×©×‚Ö¶Ö¨×”Ö¾×œÖ°×šÖ¸Ö¥Ö£ פֶ֣֙סֶל֙ ×€ ×•Ö°×›Ö¸×œÖ¾×ªÖ¼Ö°×ž×•Ö¼× Ö¸Ö¡Ö”×” ×ֲש×ֶ֤֣ר בַּש×ָּמַ֣֙יִ×Ö™ ×€ מִמַּ֡֔עַל וַֽ×ֲש×ֶ֥ר֩ בָּ×ָ֖֨רֶץ מִתַָּ֑֜חַת וַ×ֲש×ֶ֥֣ר ×‘Ö¼Ö·×žÖ¼Ö·Ö–Ö£×™Ö´× ×€ מִתַּ֥֣חַת לָ×ָֽ֗רֶץ.×´
וכמה וכמה ל×וין ו×זהרות × ×ž×¦×ו בתורה ×›× ×’×“ עבודה זרה. ו×פילו לעשות ×ª×ž×•× ×” ×©×œ× ×œ×©× ×¢×‘×•×“×” זרה ×סור מין התורה, וז״ל ×”×¨×ž×‘×´× ×‘×ž× ×™×Ÿ המצות ×œ× ×ª×¢×©×” ד׳: ״ש×Ö¶×œÖ¼Ö¹× ×œÖ·×¢Ö²×©×‚×•Ö¹×ª צוּרוֹת ×œÖ°× ×•Ö¹××™, וְ×Ö·×£ עַל פִּי ש×Ö°×ֵין עוֹבְדִין ×וֹתָן, ש×Ö¶× Ö¼Ö¶×ֱמָר "×œÖ¹× ×ªÖ·×¢Ö²×©×‚×•Ö¼×Ÿ, ×ִתִּי: ×ֱלֹהֵי כֶסֶף" (שמות ×›,יט) וכמ״כ כתב בהלכות ×¢×›×•×´× (×’:×™). ×•×’× ×¢×‘×•×“×” זרה ומשמשיה ××¡×•×¨×™× ×‘×”× ××” (ש×, ×–:ב). רו××™× ×ž×–×” שהתורה הרחיקה מעבודה זרה תכלית הריחוק.
לכן יש להקשות ×§×•×©×™× ×¢×¦×•×ž×”, למה × ×¦×˜×•×•×™× ×• ×œ×©×•× ×›×¨×•×‘×™× ×¢×œ ×”×רון בתוך קודש הקדשי×? ×•×”×œ× ×”× ×¢×œ דעת ×¨×‘×•×ª×™× ×• (×—×’×™×’×” ×™×’:) צורות ×ד×? ו×ע״פ ×©×“×™× ×™ תורה גזירות ×ž×œ×¤× ×™ המקו×, ו××™ ×פשר לרד לתוך חכמתו בהחלט, מ״מ כתוב ×‘×¨×ž×‘×´× ×¡×•×£ הלכות תמורה ×´××¢''פ שכל חוקי התורה גזירות ×”× ×›×ž×• שבי××¨× ×• בסוף מעילה. ר×וי ×œ×”×ª×‘×•× ×Ÿ בהן וכל מה ש×תה יכול ליתן לו ×˜×¢× ×ª×Ÿ לו טע×.×´ לכן מוטל ×¢×œ×™× ×• להבין כל מה ד×פשר ×ת סוד הפרדכסי של הכרובי×.
××™×ª× ×‘×™×•×ž× (× ×“, ×):
×´×מר רב ×§×˜×™× × ×‘×©×¢×” שהיו ישר×ל עולין לרגל מגללין ×œ×”× ×ת הפרוכת ומר×ין ×œ×”× ×ת ×”×›×¨×•×‘×™× ×©×”×™×• ×ž×¢×•×¨×™× ×–×” בזה ו××•×ž×¨×™× ×œ×”×Ÿ ר×ו ×—×‘×ª×›× ×œ×¤× ×™ ×”×ž×§×•× ×›×—×™×‘×ª זכר ×•× ×§×‘×”.×´
עוד ××™×ª× ×‘×™×•×ž× (סח, ב) מעשה ×רוכה ×יך ×× ×©×™ ×›× ×¡×ª הגדולה תפסו ×ת היצר הרע לעבודת כוכבי×, ו××—×´×› השתדלו לצוד ×ת היצר לעריות ×•×–× ×•×ª. ×›×©× ×¦×—×• ×ת היצר הרע, העיד ×”×’×ž×¨× ×´× ×¤×§ ××ª× ×›×™ ×’×•×¨×™× ×“× ×•×¨× ×ž×‘×™×ª קדשי הקדשי×.×´ (תרגומו: ×´×™×¦× ×“×ž×•×ª ×ריה של ×ש מתוך קדש הקדשי×.×´)
וקשה להבין למה ×™×¦× ×“×ž×•×ª יצר הרע ×“×•×§× ×ž×ª×•×š קדש הקדשי×? הייתכן שזה ×”×™×” ×ž×§×•× ×ž×•×©×‘×•?(שמעתי ×§×•×©×™× ×–×• מידידי, ד״ר × ×—×•× ×‘× ×™×ž×™×Ÿ קל×פטער.)
כתב ×¨×‘×™× ×• בחיי (שמות ×›:×):
״ויש לך לדעת ×›×™ ×”×•× ×”××œ×§×™× ×”× ×§×¨× ×©× ×•×”×•× ×™×•×©×‘ ×”×›×¨×•×‘×™× ×›×¢× ×™×Ÿ ×©× ×מר (ש״ב ו) להעלות ×ž×©× ×ת ×רון ×”××œ×§×™× ×שר × ×§×¨× ×©× ×©× ×”×³ צב×ות יושב ×”×›×¨×•×‘×™× ×¢×œ×™×•. ×•×”×•× ×©×”×ž×œ×š שלמה ×¢×´×” ×‘× ×” לו בית המקדש...ו×ליו עבודת ×”×§×¨×‘× ×•×ª...×›×™ הקרבן למדת הדין ... שהתפלה למדת ×¨×—×ž×™× ×©×‘×ž×“×ª הדין.×´
×¨×‘×™× ×• בחיי מסביר שמדת הדין שוכב בין ×©× ×™ ×”×›×¨×•×‘×™× ×•×ª×¤×§×™×“ ×”×§×¨×‘× ×•×ª ×•×’× ×”×ª×¤×™×œ×” להמשיך ×ת הצד של מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª שבמדת הדין. ועיין ×©× ×‘×ריכות.
×•×ž×¦×™× ×• בפרט במעשה הקטורת, על ידי בי×ת כהן גדול ×œ×¤× ×™ ×•×œ×¤× ×™× ×‘×™×•×”×´×› × ×’×“ הכרובי×, ×©× ×”×¤×š מדת הדין למדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª, כד××™×ª× ×‘×‘×¨×›×•×ª ×–,×:
×´×ª× ×™× ×''ר ישמע×ל בן ×לישע ×¤×¢× ×חת × ×›× ×¡×ª×™ להקטיר קטורת ×œ×¤× ×™ ×•×œ×¤× ×™× ×•×¨×יתי ×כתרי×ל ×™×” ×”' צב×ות ×©×”×•× ×™×•×©×‘ על ×›×¡× ×¨× ×•× ×©×, ו×מר לי ישמע×ל ×‘× ×™ ×‘×¨×›× ×™. ×מרתי לו ×™×”''ר ×ž×œ×¤× ×™×š שיכבשו רחמיך ×ת כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ×•×ª×ª× ×”×’ ×¢× ×‘× ×™×š במדת ×”×¨×—×ž×™× ×•×ª×›× ×¡ ×œ×”× ×œ×¤× ×™× ×ž×©×•×¨×ª הדין ×•× ×¢× ×¢ לי בר×שו.×´
ו×פילו בלי עבודת יוה״כ, יש לקטורת ×›×— מיוחד להטות מדת הדין למדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª, כד××™×ª× ×‘×©×‘×ª פט, ×, ורמב״ן שמות ל:×.
רו××™× ×©×¦×¤×•× ×™× ×‘×¡×•×“ ×”×›×¨×•×‘×™× ×רבעה ×¢× ×™× ×™×:
×- מדת ×”×¨×—×ž×™× ×¢× ×ž×“×ª הדין
ב - חיבת זכר ×•× ×§×‘×”
×’ - חיבת ×”×ž×§×•× ×œ×›× ×¡×ª ישר×ל
ד - ×›×— בקטורת להפוך מדת הדין למדת ×”×¨×—×ž×™× ×¢×œ ידי עבודת יוה״כ
×‘× × ×¢×™×™×Ÿ בזוהר (× ×©× ×§×ž×, ב) שמסביר ב×ופן יסודי ×ת הקשר בין מדת הרחמי×, מדת הדין, ודו ×¤×¨×¦×•×¤×™× ×©×œ ××“× ×‘×ª×—×™×œ×ª הברי××”. (עיין רש״י בעירובין ×™×—, ×: ״זכר ×•× ×§×‘×” בר××. משמע מתחילת ברי×תו ×”×™×” זכר ×•× ×§×‘×”; זכר מצד ×–×” ×•× ×§×‘×” מצד ×–×”.×´)
×´×›Ö¼Ö°×œÖ¸×œÖ¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œ מִלִּין, ×¢Ö·×ªÖ¼Ö´×™×§Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¢Ö·×ªÖ¼Ö´×™×§Ö´×™×Ÿ, וּזְעֵיר ×ַפִּין, ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×—Ö·×“. ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×”Ö²×•Ö¸×”. ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×”Ö²×•Ö´×™. ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×™Ö°×”Öµ×. ×œÖ¸× ×™Ö´×©×Ö°×ªÖ¼Ö·× Öµ×™. ×•Ö°×œÖ¸× ×žÖ´×©Ö°×ªÖ¼Ö¸× Öµ×™. ×•Ö°×œÖ¸× ×©×Ö°× Ö¸×. ×ִתְתָּקַּן ×‘Ö¼Ö°×ªÖ´×§×•Ö¼× Ö´×™×Ÿ ×ִלֵּין. ×ִש×Ö°×ªÖ¼Ö°×œÖ´×™× ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œÖ´×™×œ כָּל ×“Ö¼Ö´×™×•Ö¼×§Ö°× Ö´×™×Ÿ. ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œÖ´×™×œ כָּל ש×ְמָהָן. ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× (דף קמ''× ×¢''ב) דְּ×ִתְחֲזֵי ×‘Ö¼Ö°×’×•×•Ö¹Ö·× Öµ×™×” ×›Ö¼Ö°×”Ö·××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× (× ''× ×‘×’×•×•×™×” כל ×“×™×•×§× ×™×Ÿ) לָ×ו ×”Ö·××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×”Ö²×•Ö´×™, ×Ö¶×œÖ¼Ö¸× ×›Ö¼Ö°×¢Öµ×™×Ÿ ×”Ö·××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸×. כַּד ×ִתְחַבְּרָן עִטְרִין וְכִתְרִין, כְּדֵין ×”×•Ö¼× ×ַש×Ö°×œÖ°×ž×•Ö¼×ªÖ¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¹×œÖ¼Ö¸×. בְּגִין, ×“Ö¼Ö°×“Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×“Ö¼Ö°×ָדָ×, הֲוִי ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¢Ö´×œÖ¼Ö¸×ִין וְתַתָּ×ִין דְּ×ִתְכְּלָלוּ בֵּיהּ. וּבְגִין דְּהַ××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×›Ö¼Ö¸×œÖ´×™×œ עִלָּ×ִין וְתַתָּ×ִין, ×ַתְקִין ×¢Ö·×ªÖ¼Ö´×™×§Ö¸× ×§Ö·×“Ö¼Ö´×™×©×Ö¸× ×ªÖ¼Ö´×§Ö¼×•Ö¼× ×•Ö¹×™, ×•Ö°×ªÖ´×§Ö¼×•Ö¼× Ö¸× ×“Ö¼Ö´×–Ö°×¢Öµ×™×¨ ×ַפִּין, בְּהַ××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×•Ö°×ªÖ´×§Ö¼×•Ö¼× Ö¸×.×´
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: בתחילה ×‘× ×”×–×•×”×¨ להדגיש שעתיק יומין וזעיר ×× ×¤×™×Ÿ, ×•×”×™×™× ×• מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª ומדת הדין, כולו ×חד. ×”×™×”, הוה, ויהיה, ×•×‘×¢×¦× ×œ× × ×©×ª× ×” כלל. ורק × ×¨××” ×œ× ×• ב××•×¤× ×™× ×©×•× ×™×. ×•× ×ž×©×œ ל×ד×, ×©× ×›×œ×œ בו ×—×œ×§×™× ×’×©×ž×™×™× ×•×¨×•×—× ×™×™× ×בל סוף כל סוף ×”×•× ×‘×¨×™×” ×חת.
״וְ×Ö´×™ ×ªÖ¼Öµ×™×žÖ¸× ×žÖ·×” בֵּין ×”Ö·××™ לְהַ××™. ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×”×•Ö¼× ×‘Ö¼Ö°×žÖ·×ªÖ°×§Ö°×œÖ¸× ×—Ö²×“Ö¸×, ×ֲבָל מִכָּ×ן (× ''× ×ž× ×Ÿ) ×ִתְפָּרְש×ָן ×ָרְחוֹי. (× ''× ×תפשטן רחמי) וּמִכָּ×ן (× ''× ×•×ž× ×Ÿ) ×ִש×ְתְּכַח ×“Ö¼Ö´×™× Ö¸×. ×•Ö¼×žÖ´×¡Ö¼Ö´×˜Ö°×¨Ö¸× ×“Ö¼Ö´×™×œÖ¸×Ÿ הֲווֹ ש×Ö·× Ö°×™Ö¸×™×Ÿ ×“Ö¼Ö¸× ×žÖ´×Ÿ דָּ×. וְרָזִין ×ִלֵּין ×œÖ¸× ×ִתְמְסָרוּ, בַּר לִמְחַצְּדֵי ×—Ö·×§Ö°×œÖ¸× ×§Ö·×“Ö¼Ö´×™×©×Ö¸×. וּכְתִיב (×ª×”×œ×™× ×›×”) סוֹד ×™Ö°×™Ö¸ לִירֵ×ָיו.×´
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: ו×× ×ª×מר, ×× ×›×Ÿ, שמדת ×”×¨×—×ž×™× ×•×ž×“×ª הדין הכל ×חד, מה בין ×–×” לזה? מצד דידיה הן כולו ×חד. ×בל ×ž×¦×™×“× ×• × ×ª×—×œ×§ שתי מדות ×לו ×•× ×¨××™× ×©×•× ×™× ×–×• מזו. וסודות ×לו ××™× × × ×ž×¡×¨×™× ××œ× ×œ×ž×™ שר×וי לכך, כדכתיב ״סוד ה׳ ליר×יו.×´
כְּתִיב (בר×שית ב) וַיִּיצֶר ×™Ö°×™Ö¸ ×Ö±×œÖ¹×”Ö´×™× ×ֶת ×”Ö¸×ָדָ×, בִּתְרֵי יוֹדִי''ן. ×ַש×Ö°×œÖ´×™× ×ªÖ¼Ö´×§Ö¼×•Ö¼× Ö¸× ×’Ö¼×•Ö¹ ×ªÖ¼Ö´×§Ö¼×•Ö¼× Ö¸×, ×˜Ö·×‘Ö°×¨Ö°×§Ö¸× ×“Ö¼Ö°×’×•Ö¼×©×Ö°×¤Ö¼Ö·× Ö°×§Ö¸×. ×•Ö°×“Ö¸× ×”×•Ö¼× ×•Ö·×™Ö¼Ö´×™×¦Ö¶×¨. תְּרֵין יוֹדִין לָמָּה. ×¨Ö¸×–Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¢Ö·×ªÖ¼Ö´×™×§Ö¸× ×§Ö·×“Ö¼Ö´×™×©×Ö¸×, ×•Ö°×¨Ö¸×–Ö¸× ×“Ö¼Ö´×–Ö°×¢Öµ×™×¨ ×ַפִּין. וַיִּיצֶר, מַ××™ צָר. צָר צוּרָה בְּגוֹ צוּרָה. (×•×“× ×”×•× ×•×™×™×¦×¨) וּמַהוּ צוּרָה בְּגוֹ צוּרָה. תְּרֵין ש×ְמָהָן, דְּ×ִתְקְרֵי ש×Öµ× ×žÖ¸×œÖ¼Öµ×, ×™Ö°×™Ö¸ ×ֱלֹהִי×. ×•Ö°×“Ö¸× ×”×•Ö¼× ×¨Ö¸×–Ö¸× ×“Ö¼Ö´×ªÖ°×¨Öµ×™×Ÿ יוֹדִי''ן דְּוַיִּיצֶר, דְּצָר צוּרָה גּוֹ צוּרָה. ×ªÖ¼Ö´×§Ö¼×•Ö¼× Ö¸× ×“Ö¼Ö´×©×Ö°×žÖ¸× ×©×ְלִי×, ×™Ö°×™Ö¸ ×ֱלֹהִי×.
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: כתוב ״וייצר ה׳ ××œ×§×™× ×ת ×”×ד×.×´ תיבת ״וייצר״ × ×›×ª×‘ ×‘×©× ×™ יודי״ן. למה? ×–×” מרמז לסוד של ×¢×ª×™×§× ×§×“×™×©× ×•×–×¢×™×¨ ×× ×¤×™×Ÿ, ×“×”×™×™× ×• מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª ומדת הדין יחד, זו בתוך זו. וזהו ×©× ×ž×œ× ×©×œ ה׳, ״ה׳ ×לוקי××´, ×©× ×‘×Ÿ ד׳ ×ותיות ×•×©× ××œ×•×§×™× ×™×—×“, ×“×”×™×™× ×• מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª ומדת הדין.
וּבְמָה ×ִתְכְּלִילוּ. ×‘Ö¼Ö°×“Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×¢Ö´×œÖ¼Ö¸×ָה דָּ×, דְּ×ִקְרֵי ×ָדָ×. דְּכָלִיל דְּכַר ×•Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. וְעַל ×“Ö¼Ö¸× ×›Ö¼Ö°×ªÖ´×™×‘ ×ֶת ×”Ö¸×Ö¸×“Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œÖ´×™×œ דְּכַר ×•Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. ×ֶת: לְ×Ö·×¤Ö¼Ö¸×§Ö¸× ×•Ö¼×œÖ°×žÖ´×¡Ö°×’Ö¼Öµ×™ ×–Ö´×™× Ö¸× ×“Ö¼Ö°× Ö¸×¤Ö´×™×§ ×žÖ´× Ö¼Öµ×™×”Ö¼. (מדכר ×•× ×•×§×‘×) עָפָר מִן ×”Ö¸×ֲדָמָה: ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×’×•Ö¹ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸×. וַיִּפַּח בְּ×ַפָּיו × Ö´×©×ְמַת ×—Ö·×™Ö¼Ö´×™×: ×˜Ö·×‘Ö°×¨Ö°×§Ö¸× ×“Ö¼Ö°×’×•Ö¼×©×Ö°×¤Ö¼Ö·× Ö°×§Ö¸× ×’Ö¼×•Ö¹ בְּגוֹ. וְכָל ×“Ö¼Ö¸× ×œÖ¸×žÖ¼Ö¸×”. בְּגִין לְ×ִש×Ö°×ªÖ¼Ö·×œÖ¼Ö°×¤Ö¸× ×•Ö¼×œÖ°×¢Ö·×™Ö¼Ö°×™×œÖ¸× ×‘Ö¼Öµ×™×”Ö¼ ×¡Ö¸×ªÖ´×™× ×“Ö¼Ö´×¡Ö°×ªÖ¼Ö´×™×žÖ¸× ×¢Ö´×œÖ¼Ö¸×ָה, עַד ×¡×•Ö¹×¤Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œ סְתִימִין. (×”×“× ×”×•× ×“×›×ª×™×‘ (בר×שית ב) ויפח ב×פיו × ×©×ž×ª ×—×™×™×) × Ö´×©×ְמְתָ×, דְּכָל ×—Ö·×™Ö¼Öµ×™ ×“Ö¼Ö°×¢Öµ×™×œÖ¼Ö¸× ×•Ö°×ªÖ·×ªÖ¼Ö¸× ×ªÖ¼Ö·×œÖ°×™Ö¸×™×Ÿ ×žÖµ×”Ö·×”Ö´×™× × Ö´×©×ְמְתָ×, וּמִתְקַיְימֵי בָּהּ. וַיְהִי ×”Ö¸×Ö¸×“Ö¸× ×œÖ°× Ö¶×¤Ö¶×©× ×—Ö·×™Ö¼Ö¸×”, לְ×ַתְּרְקָ×, ×•Ö¼×œÖ°×¢Ö·×™Ö¼Ö°×™×œÖ¸× ×‘Ö¼Ö°×ªÖ´×§×•Ö¼× Ö´×™×Ÿ ×›Ö¼Ö°×’Ö·×•Ö°×•× Ö¸× ×“Ö¼Ö¸×, וּלְ×ַש×Ö°×œÖ°×¤Ö¸× ×œÖ°×”Ö·×”Ö´×™× (× ''× ×ž×”×”×™×) × Ö´×©×ְמְתָ×. ×žÖ´×“Ö¼Ö·×¨Ö°×’Ö¼Ö¸× ×œÖ°×“Ö·×¨Ö°×’Ö¼Ö¸× ×¢Ö·×“ ×¡×•Ö¹×¤Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö¸×œ דַּרְגִּין. בְּגִין דִּיהֱוִי ×”Ö·×”Ö´×™× × Ö´×©×Ö°×žÖ°×ªÖ¸× ×žÖ´×©×Ö°×ªÖ¼Ö·×›Ö¼Ö°×—Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×›Ö¹×œÖ¼Ö¸×, וּמִתְפַּשּ×Ö°×˜Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×›Ö¹×œÖ¼Ö¸×. וּלְמֶהֱוִי ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×™Ö´×—×•Ö¼×“Ö¸× ×—Ö·×“.
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: והיכן × ×›×œ×œ שתי מדות ×לו? ביצירת ×”×ד×, ×©× ×›×œ×œ בו זכר ×•× ×§×‘×”. ״ויפח ב×פיו × ×©×ž×ª ×—×™×™××´, מלמד שכל ×—×™×™ מעלה ומטה ×ª×œ×•×™×™× ×‘× ×©×ž×ª ×”×ד×. ועל ידי פעולת ×”× ×©×ž×” (בלימוד התורה ועשיית המצוות ×‘×›×•×•× ×•×ª × ×›×•× ×•×ª) מתפשט ×”× ×©×ž×” בכל ×”×¢×•×œ×ž×™× ×•××– מייחד מדות ×לו.
וּמַ×ן דְּפָסִיק ×”Ö·××™ ×™Ö´×—×•Ö¼×“Ö¸× ×žÖ´×Ÿ עָלְמָ×, כְּמַ×ן דְּפָסִיק × Ö´×©×Ö°×žÖ°×ªÖ¸× ×“Ö¼Ö¸×, וּמְחזֵי דְּ×ִית × Ö´×©×Ö°×žÖ°×ªÖ¸× ×ַחֲרָ×, בַּר מֵהַ××™. וּבְגִין כַּךְ, יִש×ְתְּצֵי ×”×•Ö¼× ×•Ö°×“×•Ö¼×›Ö°×¨Ö¸× Öµ×™×” מִן ×¢Ö¸×œÖ°×žÖ¸× ×œÖ°×“Ö¸×¨Öµ×™ דָּרִין.
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: ומי ×©×”×•× ××™× ×• ×ž×§×™×™× ×ת התורה, ××– ×”×•× ×ž×§×œ×§×œ × ×©×ž×ª×• ×•×’×•×¨× ×©×™×¤×¡×•×§ ייחוד מדות ×לו ×‘×¢×•×œ× ×”×–×”, ×•×’×•×¨× ×©×™×›×¨×•×ª זכרו וזרעו לדורי דורות.
בְּהַ××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×“Ö¼Ö°×ָדָ×, ש×Ö·×רִי וְתָקִין ×›Ö¼Ö°×œÖ¸×œÖ¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö·×¨ ×•Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. כַּד ×ִתְתָּקַּן ×”Ö·××™ ×“Ö¼Ö´×™Ö¼×•Ö¼×§Ö°× Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×ªÖ´×§Ö¼×•Ö¼× ×•Ö¹×™, ש×Ö¸×רֵי מֵחַדּוֹי, מִבֵּין תְּרֵין דְּרוֹעִין. בְּ×ֲתָר דְּתַּלְיָין שַׂעְרֵי ×“Ö¼Ö°×“Ö´×™×§Ö°× Ö¸×, דְּ×ִתְקְרוּן (× ''× ×“×תקרי) תִּפְ×ֶרֶת. וְ×ִתְפָּשּ×ַט ×”Ö·××™ תִּפְ×ֶרֶת, וְתָקִין תְּרֵין חַדִּין, וְ×ִש×ְתְּלַיף לַ×ֲחוֹרוֹי, וְעֲבַד ×’Ö¼×•Ö¼×œÖ°×’Ö·×œÖ°×ªÖ¼Ö¸× ×“Ö¼Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. ×›Ö¼Ö¹×œÖ¼Ö¸× ×¡Ö°×ªÖ´×™×žÖ¸× ×žÖ´×›Ö¼Ö¸×œ סִטְרוֹי. ×‘Ö¼Ö°×©×‚Ö·×¢Ö°×¨Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×¤Ö·×¨Ö°×¦×•Ö¼×¤Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¨Öµ×™×©×Ö¸×. ×•Ö¼×‘Ö´×›Ö°×œÖ¸×œÖ¸× ×—Ö²×“Ö¸× ×ִתְעָבִידוּ בְּהַ××™ תִּפְ×ֶרֶת, וְ×ִקְרֵי ×Ö¸×“Ö¸× ×“Ö¼Ö°×›Ö·×¨ ×•Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. ×”Ö²×“Ö¸× ×”×•Ö¼× ×“Ö´×›Ö°×ªÖ´×™×‘, (ישעיה מד) כְּתִפְ×ֶרֶת ×Ö¸×“Ö¸× ×œÖ¸×©×ֶבֶת בָּיִת. כַּד ×ִתְבְּרֵי ×¤Ö¼Ö·×¨Ö°×¦×•Ö¼×¤Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¨Öµ×™×©×Ö¸× ×“Ö¼Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×, ×ªÖ¼Ö·×œÖ°×™Ö¸×™× ×—Ö·×“ ×§×•Ö¹×¦Ö¸× ×“Ö¼Ö°×©×‚Ö·×¢Ö°×¨Öµ×™ מֵ×ֲחוֹרוֹי דִּזְעֵיר ×ַפִּין, וְתָלֵי עַד רֵיש×Ö¸× ×“Ö¼Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×. וְ×ִתְּעֲרוּ שַׂעְרֵי בְּרֵישָהָ×, כֻּלְּהוּ סוּמָקֵי דִּכְלִלָן בְּגוֹ ×’Ö¼Ö°×•Ö¸×•× Öµ×™, ×”Ö²×“Ö¸× ×”×•Ö¼× ×“Ö´×›Ö°×ªÖ´×™×‘, (שיר ×”×©×™×¨×™× ×–) וְדַלַּת רֹ×ש×ֵךְ ×›Ö¼Ö¸×ַרְגָמָן. מַהוּ ×ַרְגָּמָן. ×’Ö¼Ö°×•Ö¸×•× Öµ×™ דִּכְלִילָן בְּגוֹ ×’Ö¼Ö°×•Ö¸×•× Öµ×™. תָּ×× Ö¸×, ×ִתְפָּש×ַט ×”Ö·××™ תִּפְ×ֶרֶת ×žÖ´×˜Ö·×‘Ö¼×•Ö¼×¨Ö¸× ×“Ö¼Ö°×œÖ´×‘Ö¼Ö¸×, ×•Ö°× Ö¸×§Ö´×™×‘ וְ×ִתְעֲבָר ×‘Ö¼Ö°×’Ö´×™×¡Ö¸× ×ַחֲרָ×, וְתָקִין ×¤Ö¼Ö·×¨Ö°×¦×•Ö¼×¤Ö¸× ×“Ö¼Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸× ×¢Ö·×“ טַבּוּרָ×. ×•Ö¼×žÖ´×˜Ö·×‘Ö¼×•Ö¼×¨Ö¸× ×©×Ö¸×רֵי, ×•Ö¼×‘Ö°×˜Ö·×‘Ö¼×•Ö¼×¨Ö¸× ×©×ְלִי×. תּוּ ×ִתְפְּש×ָט ×”Ö·××™ תִּפְ×ֶרֶת, וְ×ַתְקִן מֵעוֹי דִּדְכוּרָ×, וְעָיִיל (ו×תתקן) בְּהַ××™ ×ֲתָר כָּל רַחֲמִין, וְכָל ×¡Ö´×˜Ö°×¨Ö¸× ×“Ö¼Ö°×¨Ö·×—Ö²×žÖµ×™. וְתָ×× Ö¸×, ×‘Ö¼Ö°×”Ö¸× Öµ×™ מֵיעַיין ×ִתְ×ַחֲדָן, ש×ִית מֵ×ָה ×ֶלֶף ×¨Ö´×‘Ö¼×•Ö¹× ×žÖ¸×רֵי דְּרַחֲמֵי. וְ×ִתְקְרוּן בַּעֲלֵי מֵיעַיין. דִּכְתִּיב, (ירמיה ל×) עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ ×¨Ö·×—Öµ× ×Ö·×¨Ö·×—Ö²×žÖ¶× ×•Ö¼ × Ö°×Ö»× ×™Ö°×™Ö¸. תָּ×× Ö¸×, ×”Ö·××™ תִּפְ×ֶרֶת, כָּלִיל בְּרַחֲמֵי, וְכָלִיל ×‘Ö¼Ö°×“Ö´×™× Ö¸×, וְ×ִתְפָּשּ×ַט רַחֲמֵי בִּדְכוּרָ×, וְ×ִתְעֲבָר ×•Ö°× Ö¸×§Ö´×™×‘ (ס''× ×•× ×”×™×¨) לִסְטַר ×ַחֲרָ×, וְתָקִין מֵיעוֹי ×“Ö¼Ö°× ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×, וְ×Ö´×ªÖ°×ªÖ¼Ö°×§Ö¸× ×•Ö¼ ×žÖ°×¢Ö¸×”Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×¡Ö´×˜Ö°×¨Ö¸× ×“Ö¼Ö°×“Ö´×™× Ö¸×.
×¡×™×›×•× ×ª×¨×’×•×ž×•: בפרצוף של זכר ×•× ×§×‘×”, יש ×פיק בין ×”×‘× ×™ ×ž×¢×™×™× ×©×œ × ×§×‘×” לזכר, ושל זכר ×œ× ×§×‘×”.
ועל ידי קשר ×–×”, מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª ×ž×”× ×§×‘×” שופעת לתוך מדת הדין של זכר, ומדת הדין מהזכר שופעת לתוך מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª של ×”× ×§×‘×”. ×•×”×“× ×”×•× ×“×›×ª×™×‘, "על כן המו מעי לו, ×¨×—× ××¨×—×ž× ×• × ××•× ×”×³×´
×•×”×™×•×¦× ×ž×“×‘×¨×™× ×לו ש×ע״פ שה׳ ×חד ושמו ×חד, ×”×•× ×ž×©×¤×™×¢ על ×”×¢×•×œ× ×ž×ª×•×š שתי כוחות, מדת הדין ומדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª. וה×ד×, ×©× ×‘×¨× ×‘×¦×œ×, מעורב בשתי כוחות ×לו. זכרותו ×›× ×’×“ מדת הדין, ×•× ×§×‘×•×ª×• ×›× ×’×“ מדת הרחמי×. וכש×יש ו×שה ×ž×–×“×•×•×’×™× ×™×—×“ בלב ×•× ×¤×©, ××– ×”× ×¤×•×¢×œ×™× ×›×œ×¤×™ מעלה לייחד שתי כוחות ×לו במזג ×”× ×›×•×Ÿ כדי שתשפיע על ×”×¢×•×œ× ×›×“×§× ×™×™×ות.
×•×”×›×¨×•×‘×™× ×©×ž×¢×•×¨×™× ×–×” ×¢× ×–×” כחיבת זכר ×•× ×§×‘×” ×”× ×”×¦×™× ×•×¨ שעל ידיו ×‘× ×ª×™×§×•×Ÿ ×–×” לעול×. ו××– מובן למה ×“×•×§× ×‘×¢×‘×•×“×ª יוה״כ, ×œ×¤× ×™ ×•×œ×¤× ×™×, יש בה ×›×— להפוך מדת הדין למדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª, שהרי ×–×” ×ž×§×•× ×”×›×¨×•×‘×™×.
×•×’× ×ž×•×‘×Ÿ למה ר×ו ×× ×©×™ ×›× ×¡×ª הגדולה דמות ×ריה של ×ש ×™×•×¦× ×ž×§×“×© ×”×§×“×©×™× ×›×©× ×¡×ª×œ×§ יצר הרע של עבודה זרה ו××—×´×› ר×ו יצר הרע דעריות. שהרי יש בהכרובי×, חס ×•×©×œ×•× ×•×œ×”×‘×“×™×œ ×לף הבדלות, מכשול ×•×¤× ×™×™×” לחט××™× ×©×œ עבודה זרה וגילוי עריות. ×ž×¤× ×™ ×©×”× ×¤×¡×œ ×•×ª×ž×•× ×” -- שבכל התורה ×סור ומתועב חוץ ×ž×ž×§×•× ×–×”, ועוד ×”× ×ª×ž×•× ×” של זכר ×•× ×§×‘×” ×ž×¢×•×¨×™× ×™×—×“! ××ž× ×, ×‘×›×•×•× ×•×ª ×”× ×›×•× ×•×ª על ידי התעוררות ×¢× ×™×Ÿ הכרובי×, יכול ××“× ×œ×ª×§×Ÿ ולייחד כוחות של מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª ומדת הדין כמו שעשה ר׳ ישמעל בן ×לישע בשעת העבודה.
ו×ל תתמה על ההשו××” בין קדושת הזיווג לעבודת יוה״כ, שהרי ×©× ×™×”× ×¦×¨×™×›×™× ×”×¤×¨×©×” לשבעה ×™×ž×™× ×§×•×“× ×›× ×™×¡×” לקודש. כהן גדול צריך הפרשה מביתו שבעה ×™×ž×™× ×›×ž×• ד××™×ª× ×‘×ž×©× ×” ×™×•×ž× ×:×, ×•×’× ×יש ו×שה ×¦×¨×™×›×™× ×”×¤×¨×©×” של שבעת ימי × ×“×” (×ו בזמן ×”×–×”, שבעה × ×§×™×™×) ×§×•×“× ×›× ×™×¡×ª× ×œ×ž×§×•× ×”×§×“×•×© שלה×! (שמעתי רעיון ×–×” מהרב ××‘×¨×”× ×‘×œ×•×ž× ×§×¨×× ×¥ זצ״ל.)
ועל פי ×–×” מובן שכ×יש ו×שה ×©×¨×•×™×™× ×‘×©×œ×•×, ×•×ž×ª×§×©×¨×™× ×‘×§×©×¨×™ ×הבה וקשרי דעת, ×–×” ×’×•×¨× ×ª×™×§×•×Ÿ גדול לעול×. התיקון ×‘× ×¢×œ ידי השפעת מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª על מדת הדין, ועל ידי השפעת מדת הדין על מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª, ×“×”×™×™× ×• שה×יש וה×שה ×©×•×ž×¢×™× ×•×ž×•×©×¤×¢×™× ×‘×“×¢×•×ª×™×”× ×‘×™×Ÿ ×–×” לזה.
וידוע שבלשון קטורת מרומז לשון קשר, וגוף ×”×¢× ×™×Ÿ של הקטורת מורה שבעירוב ×¡×ž×ž× ×™× ×©×•× ×™× ×‘×ž×©×§×œ הר×וי פועל יותר ממה שיפעלו בפירוד. וכמו כן, עירוב ומזג בין השפעות הזכר ×•× ×§×‘×”, ×©× ×™×©×’ על ידי ×—×™×™ כבוד וחיבה, ×’×•×¨× ×ª×™×§×•×Ÿ במדת הדין ובמדת ×”×¨×—×ž×™× ×‘×›×œ העולמי×.
וכן × ×¨××” ×›×•×•× ×ª הזוהר (×חרי מות × ×˜,ב) × ×•×’×¢ ×œ×”×›×¨×•×‘×™× ×•×’× × ×•×’×¢ לזכר ×•× ×§×‘×” ממש.
כְּמָה דְ×ַתְּ ×ָמֵר, ×•Ö¼×¤Ö°× Öµ×™×”Ö¶× ×Ö´×™×©× ×ֶל ×ָחִיו, בְּש×Ö·×¢Ö²×ªÖ¸× ×“Ö¼Ö·×”Ö²×•×•Ö¹ חַד בְּחַד מַש×ְגִּיחִין ×Ö·× Ö°×¤Ö¼Ö´×™×Ÿ בְּ×Ö·× Ö°×¤Ö¼Ö´×™×Ÿ, כְּתִיב, מַה טוֹב וּמַה × Ö¸×¢Ö´×™×. וְכַד מְהַדֵּר ×“Ö¼Ö°×›×•Ö¼×¨Ö¸× ×Ö·× Ö°×¤Ö¼×•Ö¹×™ מִן × ×•Ö¼×§Ö°×‘Ö¼Ö¸×, וַוי לְעָלְמָ×. כְּדֵין כְּתִיב, (משלי ×™×’) ×•Ö°×™Öµ×©× × Ö´×¡Ö°×¤Ö¼Ö¶×” ×‘Ö¼Ö°×œÖ¹× ×žÖ´×©×ְפָּט. ×‘Ö¼Ö°×œÖ¹× ×žÖ´×©×ְפָּט וַדַּ××™, וּכְתִיב, (×ª×”×œ×™× ×¤×˜) צֶדֶק וּמִש×ְפָּט מְכוֹן כִּסְ×ֶךָ, ×“Ö¼Ö°×œÖ¸× ×ָזִיל ×“Ö¼Ö¸× ×‘Ö¼Ö°×œÖ¸× ×“Ö¼Ö¸×, וְכַד מִש×ְפָּט, מִתְרַחֵק מִצֶדֶק, וַוי לְעָלְמָ×. (כדין כתיב, (משלי ×™×’) ויש × ×¡×¤×” ×‘×œ× ×ž×©×¤×˜).
תרגו×: כְּמוֹ ש×Ö¶× Ö¼Ö¶×ֱמַר ×•Ö¼×¤Ö°× Öµ×™×”Ö¶× ×Ö´×™×©× ×ֶל ×ָחִיו. בְּש×ָעָה ש×ֶהָיוּ ×ֶחָד ×¢Ö´× ×ֶחָד, מַש×Ö°×’Ö¼Ö´×™×—Ö´×™× ×¤Ö¼Ö¸× Ö´×™× ×‘Ö¼Ö°×¤Ö¸× Ö´×™×, כָּתוּב מַה טּוֹב וּמַה × Ö¼Ö¸×¢Ö´×™×. וּכְש×ֶהַזָּכָר מַחֲזִיר ×¤Ö¼Ö¸× Ö¸×™×• מִן ×”Ö·× Ö¼Ö°×§Öµ×‘Ö¸×” - ×וֹי לָעוֹלָ×, ש×Ö¶×ָז כָּתוּב, {{משלייג}} ×•Ö°×™Öµ×©× × Ö´×¡Ö°×¤Ö¼Ö¶×” ×‘Ö¼Ö°×œÖ¹× ×žÖ´×©×ְפָּט. ×‘Ö¼Ö°×œÖ¹× ×žÖ´×©×ְפָּט וַדַּ××™. וְכָתוּב {{×ª×”×œ×™× ×¤×˜}} צֶדֶק וּמִש×ְפָּט מְכוֹן כִּסְ×ֶךְ, ש×Ö¶×œÖ¼Ö¹× ×”×•Ö¹×œÖ°×›Ö´×™× ×–Ö¶×” בְּלִי זֶה. וּכְש×ֶמִּש×ְפָּט מִתְרַחֵק מִצֶּדֶק - ×וֹי לָעוֹלָ×. {{××– כתוב {{משלי ×™×’}} ויש × ×¡×¤×” ×‘×œ× ×ž×©×¤×˜}}.
×•×ž×¡×™×™×ž×™× ×‘×ž×¨××” מקומות ×©×ž×“×’×™×©×™× ×©×™×© ×¢× ×™×Ÿ ×“×•×§× ×œ×ž×œ× ×¨×¦×•×Ÿ ×”×שה, ×›× ×¨××” בכל ×ž×™× ×™ דברי×, ×פילו גשמיי×. ו×פשר מש״כ למעלה ×”× ×ž×§×•×¨ ×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×”.
כתוב ×‘×ž×©× ×” מסכת כלה (פ״ג):
״ר' ×¢×§×™×‘× ×ומר כל ש××™× ×• עושק בתורה ×’×•×¨× ×¢× ×™×•×ª ×œ×‘× ×™×• מה יעשה ××“× ×•×™×ª×§×™×™× ×œ×• ×‘× ×™× ×™×¢×©×” חפצי ×©×ž×™× ×•×—×¤×¦×™ ×שתו.×´
ויותר מזה, כתוב בתומר דבורה פרק ו:
×´×Ö¸×žÖ°× Ö¸× ×œÖ°×¦Ö¹×¨Ö¶×šÖ° ×ִשְ×תּוֹ יְעוֹרֵר יִצְרוֹ ×‘Ö°Ö¼× Ö·×—Ö·×ª לְצַד הַגְּבוּרוֹת הַמְּתוּקוֹת כְּגוֹן לְהַלְבִּיש××”, לְתַקֵּן לָהּ בַּיִת, וְיֹ×מַר הֲרֵי בָּזֶה שֶ××Ö²× Ö´×™ מַלְבִּיש××” ×Ö²× Ö´×™ מְתַקֵּן הַשְּ××›Ö´×™× Ö¸×”, שֶ××”Ö´×™× ×žÖ´×ªÖ°×§Ö·×©Ö¶Ö¼×טֶת ×‘Ö·Ö¼×‘Ö´Ö¼×™× Ö¸×” שֶ××”×•Ö¼× ×’Ö°Ö¼×‘×•Ö¼×¨Ö¸×” דְכָלִיל כּוּלְּהוּ גְּבוּרוֹת וְהֵן מִתְמַתְקוֹת בַּהֲמוֹן רַחֲמֶיהָ. לְפִיכָךְ כָּל ×ªÖ´Ö¼×§Ö¼×•Ö¼× Öµ×™ הַבַּיִת ×”Öµ× ×ªÖ´Ö¼×§Ö¼×•Ö¼× Öµ×™ הַשְּ××›Ö´×™× Ö¸×” שֶ××”Ö´×™× ×žÖ´×ªÖ°×žÖ·×ªÖ¶Ö¼×§Ö¶×ª מִצַּד יֵצֶר הָרַע ×”Ö·× Ö´Ö¼×‘Ö°×¨Ö¸× ×œÖ·×¢Ö²×©×‚×•Ö¹×ª רְצוֹן ×§×•Ö¹× ×•Ö¹ ×œÖ¹× ×–×•Ö¼×œÖ·×ª, לְפִיכָךְ ×œÖ¹× ×™Ö°×›Ö·×•ÖµÖ¼×Ÿ ×”Ö¸×Ö¸×“Ö¸× ×‘Ö¼×•Ö¹ ש××•Ö¼× ×”Ö²× Ö¸×ָה שֶ×ל ×›Ö°Ö¼×œ×•Ö¼× ×Ö¶×œÖ¸Ö¼× ×›Ö°Ö¼×©Ö¶××ִשְ×תּוֹ ×žÖ´×ªÖ°× Ö¸×ָה ×œÖ°×¤Ö¸× Ö¸×™×• בְּדִירָה × Ö¸×ָה יְכַוֵּן ×œÖ°×ªÖ´×§Ö¼×•Ö¼× Öµ×™ שְ××›Ö´×™× Ö¸×” שֶ××”Ö´×™× ×žÖ´×ªÖ°×ªÖ·Ö¼×§Ö¶Ö¼× Ö¶×ª בִּגְבוּרוֹת הַשְּ×מָ×לִיוֹת הַטּוֹבוֹת שֶ×מִּשָּ×× ×”Ö¸×¢Ö¹×©Ö¶×ר וְהַכָּבוֹד.×´
Translations Courtesy of Sefaria, except when, sometimes, I disagree with the translation
Do you like what you see? Please subscribe and also forward any articles you enjoy to your friends, (enemies too, why not?)