DAF YOMI from a psychological perspective, Shabbos 130.
For Mareh Mekomos, Click Belowלֵיכָּא כְּתוּבָּה דְּלָא רָמוּ בַּהּ תִּיגְרָא.
for Video Shiur click here to listen: Psychology of the DAF Shabbos 130
בית יוסף אה״ע קנד, מד
כתוב בתשובת הרא"ש ורבי' בסי' קי"ח כתב הריב"ש בסט"ו על אדם שאין לו בנים ורצה לישא זקנה בת צ' שנה לשם ממון שורת הדין שב"ד מונעים אותו מלישאנה אבל מה נעשה שלא ראינו מימינו ולא שמענו מכמה דורות בית דין שנזקק לזה לכוף ולהוציא באשה ששהתה עם בעלה י' שנים ולא ילדה או שהיא זקנה ואף אם אין לו בנים וכן לא ראינו ב"ד שנזקקו למחות במי שנושא קטנה ואע"פ שדינם שוה לזקנה כמ"ש הרמב"ם ואפילו מי שיש לו בנים אין לו לישא קטנה כמו שאמרו בפרק כל היד (נדה יג:) הני דנסבי קטנות מעכבים את המשיח וכן אחז"ל (קידושין מא.) אסור לאדם שיקדש את בתו קטנה ומימינו לא ראינו במי שמיחה בזה וכן בבת כהן ובת ת"ח לע"ה ולזה אם היו ב"ד נזקקין לדקדק בשורת הדין הגמור בעניני הזיוגים ובאו לכפותם היו צריכים לכפות את כולם ורוב הנשים הבאות בימים היו יוצאות ונוטלות כתובה וליכא כתובה דלא רמו בה תיגרא ותרבה הקטטה והמריבה ולזה העלימו חכמי דורות עיניהם בעניני הזיווגים שלא למנעם ואצ"ל שלא להפרידם כל ששניהם רוצים ואין בנישואי ההם משום ערוה ולא משום איסור מצוה ולא משום קדושה עכ"ל
של״ה תורה שבכתב שופטים תורה אור
The reason that men of military age who are engaged in building a house for themselves, or in the planting of a vineyard which has not yet borne fruit, or who have betrothed a bride without as yet having consummated the marriage are free to return to their homes to complete these endeavours is explained by the Rekanati. We are quoting verbatim: "Know that the three categories of people listed by the Torah in 20,5-8 are people who are especially prone to meet with disaster. The attribute of Justice is more likely to seek them out than others. We have proof for this from what happened during the episode of the golden calf. If you will examine the various occasions when the Torah reports the Jewish people as sinning while they were in the desert, you will find that it was almost invariably after they had experienced a spiritual "high." The first set of tablets were smashed because of the golden calf. Our sages explain that the עין הרע the evil eye, had focused on these tablets. After the Israelites had travelled only three days' journey from Mount Sinai, the very next verse (Numbers 10,36) ויהי העם כמתאוננים, רע באזני השם "The people were complaining before the Lord; they spoke evil within the hearing of G–d." All this in spite of the Torah having told us that the Presence of G–d rested over their encampment. The sin of the spies occurred at a time when the people were ready to conquer ארץ ישראל, i.e. they were at a spiritual "high." The sin of בעל פעור occurred immediately after G–d had made Bileam bless the people instead of cursing them as he had been hired to do (Cf. Numbers chapters 24 and 25). After all, Michah 6,5 reminds the Jewish people to remember the advice given to Bileam by Balak how to curse the Jewish people and how Bileam had responded to him. In that admonition of the prophet the Jewish people are addressed by G–d as "My people," i.e. they were on a morally high level at that time. This is the meaning of the statement of our sages in Shabbat 130 that ליכא כתובה דלא רמו בה תיגרא, "There is no marriage contract which does not give rise to some dispute." Thus far the Rekanati.
To summarize: The more a person or a people ascends spiritually the greater the challenge to Satan. Satan will "work overtime" to try and entrap people who are on a spiritual high and to drag them down. People who are about to see their life's wish fulfilled by entering marriage, consecrating a house, or by harvesting the first harvest of their vineyards, are therefore at risk because they have reached a situation close to fulfilment of a major aspiration-similar to that of the Jewish people prior to their entry into the Holy Land. The Rekanati also explains the custom of breaking a glass during the wedding ceremony as a "bribe" to the מדת הדין, much as the proverb about "giving the devil his due." As a result of receiving this recognition, ועולתה קפצה פיה, "the mouth of wrongdoing is stopped" (Job 5,16)...being afraid that once the tablets became the property of the Jewish people they would forever be immune against his efforts to corrupt them i.e. he would lose his power to hold the threat of mortality over them. By employing the "evil eye," Satan, in the form of the golden calf, succeeded in seducing the nation even though it was on such a high spiritual level.
Shulkhan Arukh YD 241:25
אם האב רוצה לשרת את הבן מותר לקבל ממנו אלא א"כ האב בן תורה תלמיד שרוצה ללכת למקום אחר שהוא בוטח שיראה סימן ברכה בתלמודו לפני הרב ששם ואביו מוחה בו לפי שדואג שבאותה העיר העובדי כוכבים מעלילים אינו צריך לשמוע לאביו בזה: הגה וכן אם האב מוחה בבן לישא איזו אשה שיחפוץ בה הבן א"צ לשמוע אל האב (מהרי"ק שורש קס"ז):
Berachos 31a
רַב אָשֵׁי עֲבַד הִילּוּלָא לִבְרֵיהּ, חֲזַנְהוּ לְרַבָּנַן דַּהֲווֹ קָא בָדְחִי טוּבָא. אַיְּיתִי כָּסָא דְּזוּגִּיתָא חִיוָּרְתָּא, וְתַבַּר קַמַּיְהוּ, וְאִעֲצִיבוּ.
The Gemara also relates: Rav Ashi made a wedding feast for his son and he saw the Sages, who were excessively joyous. He brought a cup of extremely valuable white glass and broke it before them, and they became sad.
for Video Shiur click here to listen: Psychology of the DAF Shabbos 130
Photo by Matteo Maretto on Unsplash
Translations Courtesy of Sefaria
Translations Courtesy of Sefaria, except when, sometimes, I disagree with the translation
Do you like what you see? Please subscribe and also forward any articles you enjoy to your friends, (enemies too, why not?)